Szkoły ponadpodstawowe

Spacery

Przedstawione trasy są propozycjami.
Każda z wycieczek jest dostosowywana do indywidualnych potrzeb grupy.
Istnieje możliwość skonstruowania trasy „na życzenie”.

Warszawa wizualnie

Warszawa wizualnie

 

Varsavianistyczny spacer po Śródmieściu łączący w sobie wiedzę o kulturze, architekturze, sztukach plastycznych i historii. Podczas zajęć odwiedzamy zarówno popularne, jak i mniej znane zakątki centrum, zwracamy uwagę na ich wygląd i historię. Uczniowie mają okazję poznać Warszawę od strony sztuki: od Canaletta po Dwurnika, od klasycyzmu po postmodernizm. Warszawa wizualnie pokazuje, że architektura, biografie, sztuka dawna i współczesna mogą być świetnymi kontekstami maturalnymi i że warto zostać turystą we własnym mieście.

Co Wokulski w Warszawie robił?

Co Wokulski w Warszawie robił?

Omawiając “Lalkę”, zobaczyć najżółciejszą z kamienic i zatrzymać się przy kawiarni, w której Prus pisał powieść po prostu trzeba! Spacer literacki szlakiem bohaterów książki z Idzie.my to nie tylko zrekonstruowanie mapy XIX-wiecznej Warszawy i odwiedzenie miejsc, w których rozgrywa się akcja, lecz także utrwalenie problematyki książki poprzez osadzenie jej w realiach życia warszawskiego społeczeństwa tamtego okresu. Podczas spaceru ćwiczymy pracę z tekstem literackim, sięgając po fragmenty powieści, zwracamy uwagę na zabiegi językowe, po które sięgnął autor, tworząc dzieło. Literatura nie zna bardziej “ożywionego” bohatera niż Stanisław Wokulski, który doczekał się fanklubów i niebywałej ilości memów. Pora podążyć jego śladem! 

Spacer realizowany w 3 wariantach

Paryż Północy

Paryż Północy

Warszawę okresu dwudziestolecia międzywojennego nazywa się Paryżem Północy i gdy spojrzymy na centralną część Śródmieścia, dostrzeżemy, że nie ma w tym ani krzty przesady. W całej Europie Środkowej nie było bardziej luksusowego domu handlowego niż ten Braci Jabłkowskich, a w Adrii zwykło się jadać chłodnik z rakami. Spacer szlakiem Warszawy XX-lecia to ukazanie Warszawy i jej życia literackiego w pełnej krasie, również nielegalnych robotniczych scen kabaretowych czy pojedynków literatów niebędących pod wpływem wyłącznie weny… Na spacerze niemal usłyszymy turkot wszechobecnych w XX-leciu dorożek, zajrzymy do wędliniarni Pod Ryjkiem, gdzie na zakąski i coś do nich zaglądali znani mieszkańcy stolicy oraz oczywiście przeczytamy teksty z epoki będące świadectwem różnorodności kulturowej i artystycznej ówczesnego świata. Jak mawiał jeden z naczelnych mieszkańców międzywojennej stolicy, mistrz felietonu i właściciel Teatru Popularnego, w którym zatrudniał niebezpiecznych gangsterów w roli aktorów, Stefan Wiechecki: “W Warszawie, uważa pan, się żyje!” Idzie.my tego życia zasmakować!

Po schodach Muranowa i okolic

Po schodach Muranowa i okolic

Najciekawsze miejsca, historia budynków i ludzi oraz dramatyczne wydarzenia rozgrywające się na terenie dzisiejszego Muranowa i jego okolic podczas okupacji hitlerowskiej to bohaterowie opowieści spaceru tym szlakiem. Relacja Marka Edelmana ożywa na naszych oczach, dając młodzieży silny impuls do refleksji nad stanem świata niegdyś i teraz.
Lekcja człowieczeństwa, historii i języka polskiego, ważny punkt na mapie programu nauczania.

Polsko-historyczny spacer maturzysty

Polsko-historyczny spacer maturzysty

Skierowane do klas 3 i 4 szkół ponadpodstawowych zajęcia, które dzięki systemowi skojarzeń i technice zapamiętywania w przestrzeni pozwalają na skuteczne powtórzenie najistotniejszych motywów epok historyczno-literackich i uporządkowanie chronologii najważniejszych historycznych wydarzeń, do których odniesienia można często spotkać w literaturze. Niezbędna każdemu maturzyście baza wiedzy podana w atrakcyjnej formule kultowych miejsc Warszawy.

Romantyczna Warszawa 2.0

Romantyczna Warszawa 2.0

Tropy romantyków na warszawskich ulicach. Spacer literacki nawiązujący do lektur epoki romantyzmu przewidzianych w programie szkoły ponadpodstawowej. Sam Mickiewicz w Warszawie pojawił się wprawdzie tylko na postumencie, choć za sprawą innego literata, ale utwory tego poety i innych wieszczów stanowią ważne tło zajęć. O historii pomnika i innych romantycznych perypetiach mówimy na spacerze, poznając romantyzm nie tylko z jego powszechnie znanej dumnej strony, lecz także z mniej znanych, często ukrywanych wątków literackiego życia stolicy.  

Co potrafi woda? Spacer geograficzny

Co potrafi woda?

Najbliższa okolica to przestrzeń od której powinniśmy zaczynać poznawanie świata. Nasza, miejska, jest mocno kształtowana przez człowieka. Jednak znajdziemy tu wiele śladów działalności procesów naturalnych.
Podczas spaceru dowiemy się, jakie znaczenie ma fakt, że obszar ten w całości pokryty był lądolodem. Zobaczymy, jak wiele do krajobrazu miasta wniosła Wisła, mimo że nie znajdziemy się nad jej brzegiem. Znajdziemy źródła, wąwozy, jeziora – i to wszystko niemal w centrum miasta!
Odpowiemy na pytanie jak i kiedy postawały napotkane formy terenu oraz zapoznamy się z budową geologiczną obszaru. Poruszymy tematy m.in. z zakresu geomorfologii, hydrologii czy geoekologii.
Nie zabraknie ciekawostek, pomiarów, doświadczeń oraz pracy z mapą.
Zajęcia będą doskonałym narzędziem do podsumowania i ugruntowania zdobytej wcześniej wiedzy jak i jej poszerzenia.

Gry miejskie i terenowe

Wiele gier, po wcześniejszych ustaleniach, możemy zrealizować poza przeznaczoną im przestrzenią miejską – na terenie placówki lub w miejscu znajdującym się w jej pobliżu (np. w zaprzyjaźnionym parku).

Akcja integracja

Akcja integracja

Gra terenowa, której bohaterem jest Wasza klasa! Pomysł na spędzenie czasu z Uczniami w absolutnie wyjątkowy i na długo zapadający w pamięć sposób. Dominantę kompozycyjną zajęć stanowi z pozoru zwyczajne życie ucznia szkoły ponadpodstawowej w realiach współczesnej Warszawy. Jak ze szkoły dotrzeć najszybciej do Schodków  nad Wisłą, po drodze odwiedzając Plac Konesera i kiedy przygotować się do sprawdzianu z biologii, skoro w Pawilonach otworzyli nowy lokal?        Z tymi i innymi dylematami będą musieli poradzić sobie Uczniowie, wspólnie obmyślając skuteczny plan działania. Bystre głowy, wygodne buty i duża doza humoru to przydatne wyposażenie Uczestników gry, na którą warto się wybrać w różnych momentach roku szkolnego, bo nie samymi lekcjami żyje szkoła.

Romantyczna Warszawa 2.0 – gra

Romantyczna Warszawa 2.0 – gra

Warszawa w okresie romantyzmu to miasto o wielu twarzach, które skute było kajdanami Cesarstwa Rosyjskiego, ale nie zapominało ani na chwilę o życiu, choć przeniosło je do podziemia. I to dosłownie! Podczas gry uczniowie odwiedzą mało znane, owiane tajemnicą miejsca w stolicy i podążą tropem codzienności romantyków, odkrywając ich nie zawsze chwalebne tajemnice. Zajęcia terenowe dają uczestnikom okazję do utrwalenia kluczowych dla epoki pojęć poprzez ich lepsze zrozumienie w kontekście miejsc i zdarzeń historycznych, ale także ukazują inne – przepełnione świadomością “zwykłego ludu” – oblicze romantyzmu. Gra terenowa stanowiąca doskonałe dopełnienie realizacji tematów dotyczących romantyzmu przewidzianych w podstawie programowej i skutecznie zachęcająca uczniów do poznawania tła historyczno-obyczajowego lektur.

Tajemnice warszawskiej Starówki

Tajemnice warszawskiej Starówki

Tajemnice… to dopasowana do wieku uczestników, wciągająca gra miejska, podczas której Uczniowie poznają Stare Miasto w angażujący, dający poczucie sprawczości sposób. Opierając się na naszym pedagogicznym doświadczeniu i varsavianistycznej wiedzy, stworzyliśmy zajęcia o różnych poziomach trudności. Dzięki temu tajemnice Starówki mogą odkrywać nawet najmłodsi Uczniowie z klas 1-3. Również Uczniowie klas 4-6, 7-8 oraz licealiści mogą liczyć na adekwatną do wieku edukacyjną przygodę stopniowo zwiększającą poziom samodzielności zadań.

Tajemnice warszawskiej Starówki to pozycja obowiązkowa dla wszystkich grup chcących poznać historię stolicy oraz aktywizować uczniów, by kształcili umiejętności takie jak analityczne i krytyczne myślenie, wnioskowanie, uważność i sprawczość. Na trasie gry pojawiają się zarówno znane symbole Warszawy takie jak Kolumna Zygmunta, Zamek Królewski czy pomnik Syrenki, jak i mniej znane urocze zakątki Starego Miasta, które pozwalają zdobyć o nim większą wiedzę. Gra koresponduje z tematem „Bajek i legend warszawskich” i wspaniale sprawdzi się również jako sposób na realizację tego tematu. W celu omówienia szczegółów zajęć dla konkretnej grupy prosimy o kontakt mailowy.

Nawijka po warszawsku

Nawijka po warszawsku

Gra miejska stworzona z myślą o uczniach szkół ponadpodstawowych, w której dobrze znane młodzieży kultowe miejsca spotkań ukazują swoje inne, nie mniej klawe, oblicze. Uczestnicy zaznajamiają się z  niepowtarzalnym klimatem dawnej Warszawy, zanurzonym w gwarze warszawskiej. Poznają (na nowo) słowa, które choć zdawać się mogą bardzo młodzieżowe, od dawna znane były niejednej ferajnie… „Nawijka”, podczas której realizujemy wiele przewidzianych w podstawie programowej treści z zakresu wiedzy o języku, przede wszystkim jest wyśmienitą zabawą dla młodzieży. Mocno obyczajowa tematyka, dawny i dzisiejszy warszawski “klimacik” to gwarancja tego, że żaden z uczniów nie będzie się certolił ;), tylko chętnie ruszy na taki podbój miasta.

Warsztaty

Wasztaty budowania dobrych relacji

Wasztaty budowania dobrych relacji

Zajęcia, którym przyświeca hasło uważności na drugiego człowieka. Warsztaty, podczas których przepracowujemy trudne emocje towarzyszące dzieciom i młodzieży w procesie edukacji i funkcjonowania w grupie rówieśniczej. Omówienie elementów wiedzy z zakresu neurobiologii mózgu, pozwala na lepsze zrozumienie zachowań drugiej osoby, dzięki czemu jest ono chętniej podejmowane. Warsztaty to nauka skutecznej komunikacji na poziomie adekwatnym dla uczestników, uwzględniające właściwe im sytuacje i konteksty oraz sposób na odkrycie wartości „klasowego życia” poprzez formułę
klasowego projektu.

Warsztaty autoprezentacji

Warsztaty autoprezentacji

To zajęcia, podczas których Uczniowie uczą się siebie. Dzięki przepracowaniu tematu poczucia stremowania wobec zabierania głosu czy wystąpień na forum klasy, oswajają ten element życia w społeczności szkolnej. Wyposażenie Uczniów w kompetencje miękkie – w tym umiejętność autoprezentacji – postrzegane jest obecnie jako element edukacji nie mniej ważny niż treści merytoryczne danego obszaru wiedzy. Podczas warsztatów Uczniowie mają szansę na zrozumienie biologicznych uwarunkowań stresu towarzyszącego publicznym wystąpieniom oraz poznanie i przećwiczenie technik służących zmniejszaniu poziomu stresu i tremy. Ponadto, a może przede wszystkim, warsztaty stanowią dla Uczniów szansę na pozytywne wzmocnienie poprzez budowanie poczucia własnej wartości, którego znaczenie jest niecenione wobec skuteczności procesu edukacyjnego.

Idzie.my z nauką - jak się uczyć, żeby się nauczyć

Idzie.my z nauką

Warsztaty odpowiadają na kluczowe pytanie JAK SIĘ UCZYĆ, ŻEBY SIĘ NAUCZYĆ, wskazując Uczniom konkretne metody efektywnego uczenia się, a tym samym zwiększając poczucie własnej wartości Młodzieży poprzez odkrycie swoich mocnych stron w edukacji. W tym celu Uczestnicy zajęć podczas pierwszego ogniwa warsztatów poznają tajniki działania ludzkiej pamięci, odpowiadający sobie styl uczenia się, typ inteligencji oraz swoje mocne i słabe strony w oparciu o teorię Howarda Gardnera. Centralna część zajęć skoncentrowana jest wokół nabywania umiejętności stosowania wybranych metod ułatwiających zapamiętywanie i ćwiczeń zdolności tworzenia skojarzeń przy zapamiętywaniu, rozwijając w ten sposób kreatywność. Uczniowie dowiadują się, jak można wykorzystać jedną z tzw. zakładkowych metod uczenia się na konkretnych przykładach z zakresu edukacji polonistycznej i matematycznej. Finał wzbogacony jest o przedstawienie Młodzieży podstaw (adekwatnych do wieku Uczestników) z zakresu metody mindmappingu i wykonanie wspólnej mapy myśli, stanowiącej podsumowanie wiedzy na wybrany temat. Każdy z Uczestników na koniec zajęć otrzymuje formularz, uzupełniany sukcesywnie podczas trwania warsztatów, w którym znajdzie informacje na temat właściwych sobie efektywnych metod uczenia się, swojego typu inteligencji oraz drobne (nieraz bardzo zabawne) zadania i wskazówki o charakterze neurodydaktycznym, które wspierają proces uczenia się długofalowo.

Czego uczy nas Warszawa

Czego uczy nas Warszawa

To zajęcia, podczas których dzieci poznają miasto, jego ciekawostki, historię, ale też uczą się wędrując wraz z prowadzącym zajęcia przez tajemnice miasta różnych umiejętności – a to matematycznego główkowania, omawiając komunikację w dawnej Warszawie i dzisiejszej – wyposażonej w metro, a to zdobywają informacje  (dostosowane do wieku uczestników) nt władzy, ustroju politycznego, w innym segmencie zajęć odkrywają stolicę jako miasto o wielkim potencjale przyrodniczym, wcielając się w tropicieli przygody.
Formuła zajęć nie pozwoli na nudę. Zamiast biernego przyglądania się obrazkom i słuchania historycznej opowieści, uczniowie współtworzą opowieść poprzez rozwiązywanie zadań problemowych.

Idzie matura - warsztaty maturalne

Idzie matura - warsztaty maturalne

Idzie matura to zajęcia składające się z trzech bloków tematycznych: pracy z tekstem czytania ze zrozumieniem, pisania wypowiedzi argumentacyjnej i pisania interpretacji utworu lirycznego. Uczniowie dzięki uporządkowanej formule wzorów i praktyce dobrych rozwiązań utrwalają zdobytą wiedzę i uczą się efektywnej pracy z arkuszem maturalnym. Warsztaty stanowiące podsumowanie mojego doświadczenia nauczycielskiego, egzaminatorki maturalnej                    i współautorki maturalnego kursu on-line stanowią doskonałe połączenie lekcji „instrukcji obsługi” z „próbą generalną”, którego każdy uczeń potrzebuje. W kilku jednostkach lekcyjnych zamykamy praktyczną wiedzę do matury, która upewni solidnie przygotowanych,a dla tych, którzy nie czują się pewnie, będzie buforem bezpieczeństwa.

Idziemy z głową - warsztaty krytycznego myślenia

Idziemy z głową - warsztaty krytycznego myślenia

Zajęcia, których celem jest kształtowanie kluczowej umiejętności nie tylko szkolnej, lecz także życiowej – krytycznego myślenia. Sztuka budowania własnego zdania, argumentowania i wyrażania opinii w oparciu o przykłady z literatury i współczesnej, bliskiej uczniom, kultury masowej. Klarowna instrukcja budowania wywodu argumentacyjnego oraz elementy autoprezentacji i emisji głosu to narzędzia, w które wyposażony uczeń będzie chciał wchodzić w rolę mówcy, zabierać głos w dyskusji i śmiało przystępować do ustnych egzaminów. Zajęcia realizujące jedne z nadrzędnych życiowych celów edukacji polonistycznej -krytycznej oceny informacji, świadomego uczestnictwa w kulturze i umiejętności porozumiewania się.

Idzie matura - warsztaty lekturowe

Idzie matura - warsztaty lekturowe

Wiele gier i spacerów, po wcześniejszej konsultacji, możemy poprowadzić w formie warsztatów na terenie placówki.

Zapisz się na newsletter